Let op deze punten bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto

‘Elektrisch rijden is de toekomst’. Allemaal leuk en aardig, maar de meeste consumenten schrikken snel terug wanneer zij de nieuwprijs van een elektrische auto zien. Voor veel huishoudens valt dit (zeker zonder direct een autolening af te sluiten) volledig buiten het budget. Nieuwe auto’s met verbrandingsmotor zijn veel goedkoper.

Een alternatief is de elektrische occasion. Het aanbod op de tweehandsmarkt neemt met de dag toe. Hoe is dit mogelijk en waar moet je op letten bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto?

Waar komt het aanbod vandaan en hoe belangrijk is dit?

Tweedehandsauto’s hebben niet direct de voorkeur bij het zoeken naar een nieuwe auto. We weten nooit wat de vorige eigenaar met de auto gedaan heeft, waar het onderhoud verricht is en wat de eigenlijke staat van de auto is. Gaat het om elektrische occasions, dan is het plaatje vaak anders. Deze modellen komen van zakelijke leaserijders die hun 3- of 5-jarige overeenkomst niet verlengd hebben omdat een nieuwer model een aantrekkelijkere optie was.

Dit is een belangrijk punt bij het zoeken naar een tweedehands elektrische auto. De auto’s die uit een leaseovereenkomst komen, zijn namelijk dealeronderhouden en vaak compleet nagekeken voordat deze uit het leasecontract gehaald zijn.

En accudegradatie dan bij die tweedehands EV?

Aanvankelijk werd gedacht dat de accudegradatie een enorme stempel zou drukken op de tweedehands modellen, maar dat blijkt enorm mee te vallen. De staat van de accu loopt namelijk veel minder snel terug dan die van de smartphone- of laptopaccu. Metingen hebben aangetoond dat de accucapaciteit na 5 jaar tussen de 80 en 97(!) procent ligt, wat voor de meeste gebruikers meer dan prima is.

Dit betekent echter ook dat de prijs van de tweedehands elektrische modellen hoger ligt dan gedacht. Waar auto’s met een verbrandingsmotor rond de 70% van de waarde verliezen in 5 jaar tijd, is dat bij de elektrische auto slechts 50%.

Schade aan de auto

Gebruikte leaseauto’s hebben doorgaans geen of weinig schade. Toch is het goed om kritisch naar de auto te kijken. Maak je geen zorgen over schade aan de achterruit of voorruit; die zijn goedkoop te vervangen met after market autoglas. Uiteraard kun je dit wél meenemen in de onderhandelingen over de prijs. Ook is het verstandig om te kijken naar de staat van de autobanden. Elektrische auto’s zijn aanzienlijk zwaarder dan auto’s met verbrandingsmotoren. Budget- en standaardautobanden voldoen niet; zij slijten bijzonder snel. Stevige banden met wangversterking zijn de enige juiste optie voor deze modellen.

Een tweedehands elektrische auto of toch een nieuw model?

De gemiddelde nieuwprijs van de elektrische auto daalt. Autofabrikanten ontwikkelen goedkopere instapmodellen om aan de vraag van de markt te voldoen én om uitstootnormboetes te ontlopen. Ben je op dit moment op zoek naar een elektrische auto, dan is het goed om de voor- en nadelen van een nieuwe auto en een gebruikte elektrische auto naast elkaar te zetten, om zo te zien wat het beste past in bij jouw situatie. Let er bijvoorbeeld op dat je in beide gevallen subsidie kunt krijgen: die bedraagt € 4000 voor een nieuw model en € 2000 voor een occasion. Dit geldt uitsluitend voor volledig elektrische auto’s.  

Plaats een reactie