Is de consument ongevoelig voor beurskoers en schandaal?

De beurskoersen gaan omhoog of omlaag. Het is een belangrijke indicatie voor hoe onze economie ervoor staat. Hoe beter het gaat met onze economie, hoe meer aandelen in hun waarde zullen stijgen, en helaas ook omgekeerd. Toch ligt de gemiddelde consument niet wakker van het onrustige pad van de beurskoers. Heeft de beurskoers een invloed op het gedrag van de consument? En hoe zit het eigenlijk met het consumentengedrag na een bedrijfsschandaal?

Kelderende koersen

In de patent-zaak die Apple aanspande tegen Samsung, zet Apple concurrent Samsung neer als een ordinaire dief. In eerste instantie had dit enorme gevolgen voor de beurskoers van Samsung. De koers kelderde en iedereen hield zijn hart vast. Iedereen, behalve de consument bleek al snel. Deze trok zich niets aan van alle drama en kocht massaal de producten, die Apple zo graag zag verdwijnen. De beurskoers was in dit geval geen enkele graadmeter voor consumentengedrag. Dit zien we ook bij het meer recente dieselgate bij Volkswagen. Iedereen was geschokt door het milieuschandaal met sjoemel-software en het beheerste weken lang de media. De beurskoers kelderde ook hier naar beneden. Toch bleek het schandaal geen invloed te hebben op de verkoopcijfers van dit Duitse automerk.

Een flinke deuk

Uit een marktonderzoek van Vostradamus bleek dat de ondervraagde Nederlanders minder vertrouwen heeft in de autobranche na een schandaal. Op de hypothetische vraag of ze weer voor hetzelfde automerk zouden kiezen na het schandaal, antwoordt een aanzienlijk percentage dat ze niet voor hetzelfde automerk zouden kiezen. Dit lijkt slecht nieuws voor de autobranche, maar dat blijkt in de praktijk mee te vallen.

Het kopen van een auto is namelijk een emotionele beslissing. Na jarenlang te hebben gekozen voor het rijden in een bepaald automerk, of te zijn opgegroeid met het één merk, blijkt de consument niet zomaar over te stappen naar een ander automerk. Consumenten zijn erg loyaal als het om het rijden van een auto gaat, en zelfs negatieve media aandacht kan in de meeste gevallen niet die loyaliteit verbreken.

Een mooi voorbeeld hiervan is Toyota. Dit automerk is in de afgelopen jaren meer dan eens negatief in het nieuws geweest en heeft te kampen gehad met de ene terugroepactie na de andere. Toch blijkt uit het onderzoek dat 90% van de Toyotarijders vertrouwen heeft in het automerk. Dit percentage ligt vele malen hoger dan bij ieder ander merk.

Tot slot bleek dat het niet één auto fabrikant te zijn die sjoemelt in de autobranche. Volkswagen lijkt het topje van de ijsberg en hierdoor loopt niet alleen Volkswagen imagoschade op, maar komt de gehele autobranche in een slecht daglicht te staan. De Volkwagen-rijdende consument voelt zich hierdoor niet beter af bij de concurrent.

Consument van de toekomst

De consument blijkt loyaal en merkvast. Een jarenlange verbintenis is niet zomaar te breken door een schandaal. Volkwagen is hier een overtuigend bewijs van. Bij de bekendmaking dacht de massa dat dit automerk het schandaal nooit te boven zou komen, maar niets is minder waar.

Het is hierom ook voor te stellen dat de consument van de toekomst in eenzelfde dieselschandaal een stuk minder vergevingsgezind is. Hetzelfde geldt voor Samsung. Ordinair en onorigineel kopiegedrag kan wellicht niet alleen het imago van het bedrijf, maar ook het imago van de consument schaden.

Plaats een reactie