Honda en General Motors slaan handen in elkaar

Honda en General Motors hebben de handen in elkaar geslagen om samen brandstofceltechnologie voor gebruik in productievoertuigen te perfectioneren. De Amerikaanse en Japanse autobouwer hebben allebei al ervaring met deze technologie.

Ervaring genoeg

General Motors past brandstofweltechnologie al toe sinds 2007 en heeft sindsdien reeds 119 wagens op waterstof gebouwd. De bouw van deze wagens maakte deel uit van een onderzoeksprogramma?s. Deze voertuigen legden ondertussen al meer dan 3 miljoen kilometer af. Honda heeft de FCX Clarity, waar het ondertussen al 85 exemplaren van bouwde. Een opvolger van deze FCX Clarity zou in 2015 beschikbaar moeten zijn voor het grote publiek. Honda en General Motors verwachten dat de eerste vruchten van hun samenwerking zullen kunnen geplukt worden in 2020.

Volledig zuivere auto?s

Auto’s die beschikken over een brandstofcel op waterstof zijn volledig zuiver. De brandstof wordt getransformeerd in elektriciteit die moet zorgen voor de aandrijving van de auto. Het enige dat daarbij vrijkomt, is waterdamp. Bij een conventionele auto die werkt op elektriciteit, duurt het vaak lang voor de grote accu opgeladen is. Waterstof daarentegen kan op een redelijk conventionele manier getankt worden.

Snel volgetankt

Honda en General Motors denken dat een autonomie van 600 km geen utopie is. De auto voltanken zou slechts drie minuten mogen duren. Deze brandstofceltechnologie kan volgens de twee autobouwers gebruikt worden in bijna elk voertuig.