Steeds meer kunststof in de auto’s

Mede dankzij de druk vanuit de Europese Unie worden moderne auto’s steeds zuiniger. Dat heeft en te maken met nieuwe technologische ontwikkelingen en met het steeds meer gebruiken van Metron kunststof bij de fabricage van een auto.

Dashboard
Waar in alle kleine – en middenklasse auto’s al heel lang plastic wordt gebruikt voor het dashboard en de console, zien we ook steeds meer buitendelen van kunststof. De bumpers, de motorklep, delen van de achterklep. Sommige auto’s, zoals de Renault Espace hebben heel wat glasvezelonderdelen. Al deze stappen worden genomen om de auto’s lichter te maken. Deze verandering gaat steeds sneller. Neem BMW dat de nieuwe elektrische auto i3 van kunststof gaat maken. Door gewicht te besparen verbruiken de auto’s minder brandstof en worden zij dus en milieuvriendelijker en goedkoper in het gebruik.
Want naast de verplichting het verbruik terug te dringen, moeten auto’s ook aan milieueisen voldoen, zoals de uitstoot van CO2 en NOx gassen.

Onderdelen vervangen
Een ander voordeel van het gebruik van kunststofonderdelen is dat het materiaal gerecycled kan worden en dat het een lagere prijs heeft wat gunstig is als het moet worden vervangen. Waar metalen onderdelen grote persen en dergelijke nodig hebben, kan men heel wat kunststof spuitgieten. Dit is minder kostbaar, gaat sneller en verbruikt duidelijk minder energie bij het produceren. Op deze manier probeert de autoindustrie te voldoen aan de nieuwe milieueisen, maar ook bij haar werving gebruik te maken van het lagere verbruik. Minder gewicht betekent letterlijk minder verbruik. Dat dat voor de koper een belangrijk gegeven is, gezien de brandstofprijzen, blijkt uit het feit dat mensen steeds vaker kleine – en zuinige auto’s aanschaffen.
Deze trend zal ook de invoering van andersoortige brandstoffen niet veranderen. Er is in toekomstscenario’s heel vaak sprake van de carbonfiber auto’s. De lichtgewicht kunststofauto die toch oersterk is.

Bron afbeelding

Plaats een reactie