Veel snelheidsbonnen op de A4

Vanaf het moment dat er trajectcontrole werd ingevoerd op de A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude regent het bonnen. Het aantal bekeuringen dat werd uitgedeeld is maar liefst 20 keer zo hoog dan in Februari.

Onduidelijk
Het hoge aantal bekeuringen zou volgens de Telegraaf te wijten zijn aan de onduidelijke waarschuwingen langs de weg, waardoor de weggebruikers niet weten hoe hard ze eigenlijk mogen rijden. Het ministerie van Veiligheid en Justitie doet pas in Mei een uitspraak over het aantal uitgedeelde bonnen.

Bekeuringen als Melkkoe?
Er is grote onduidelijkheid over hoe hard er op bepaalde trajecten mag worden gereden. Eind vorig jaar was er al de nodige commotie over de maximumsnelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, waar het aan de lopende band bonnen regende. Het gros van de automobilisten laat zich kritisch uit over de te lage maximumsnelheid op zo’n brede vijfbaansweg. De gewone burgers voelen zich steeds meer gepakt door de overheid en zien de vele boetes die veroorzaakt worden door de onduidelijkheid als een extra belasting, en dat terwijl de gemiddelde burger door de crisis niet bepaald ruim in de papieren zit.

Den Haag profiteert
Al voor 2 kilometer per uur te hard rijden kun je een bekeuring op de deurmat verwachten.
Er is een stijging in grootschalige snelheidscontroles en er worden steeds meer flitsagenten ingezet. Het begint er daadwerkelijk op te lijken dat de boetes echt als een belangrijke inkomstenbron worden gezien. Het bedenken van allerlei additionele regels en aangepaste maximumsnelheden op latere tijdstippen zijn daar een goed voorbeeld van, want het aantal boetes stijgt juist door al deze plotselinge veranderingen.

Hopelijk zien de politici op het Binnenhof dit ook in en komen ze met een voorstel om de regeling aan te passen. De PVV heeft dit reeds gedaan, maar vooralsnog zonder succes. Van dit soort regelingen wordt de automobilist niet vrolijk.